Kunst i Kanalbyen

Gå på kunstoplevelse i Kanalbyen. Links til mere information om værkerne samt guiden ’Kunstvandring i Kanalbyen i Fredericia’ findes nederst på siden.

Radio Sfæren (2022)

Amalie Smiths ”Radio Sfæren” er et lydværk - en ”radiostation”, der spiller live på nettet døgnet rundt og kombinerer tale, musik og naturlyde på stadigt nye måder afhængig af vejrforholdene og døgnets rytme. Værket findes i Søndervold Naturpark.

Kajens Grammatik (2022)

Anna Borgman og Candy Lenks ”Kajens Grammatik” er en hilsen til havnen og alle dens søfolk og arbejdsmænd gennem tiderne. Det er også en salut til beboere og gæster i Kanalbyen. Kunstværket består af fem farverige master, der er skabt med inspiration fra bøjer og sømærker – men sat sammen i helt nye kombinationer til et nyt system. Værket findes Købmagergade 101 / Frederiks Promenade.

Ikinngutigiit

4,5 tons og næsten 2 meter høj er granitskulpturen Ikinngutigiit (vennerne), der er midlertidigt opstillet på Søndervold. Et symbol på det venskabsbånd, der gennem 50 år er vokset mellem Ilulissat på Grønland og Fredericia. Skulpturen forestiller 2 børn, der i leg holder hinanden i hænderne, og bagsiden et slangelignende væsen, der manifesterer venskabets skyggesider, for at minde os om, at man skal værne om venskabet og passe på de kedelige ting, der kan opstå. Skulpturen er lavet af den grønlandsk fødte kunstner og billedhugger Jens Erik Kjeldsen. Skulpturen forbliver i Kanalbyen og opstilles permanent på en ny ”Ilulissat Plads”.

‘DET VI IKKE VED DET VED VI IKKE’ (2020)

Signe Guttormsens værk udsmykker gårdrummet i Kongens Punkt. Det store cirkulære værk ”DET VI IKKE VED DET VED VI IKKE” tematiserer det liv og arbejde, der udspillede sig på ’Syren’, altså svovlsyrefabrikken, som lå lige her fra 1917 til 2004. Værket findes i gårdrummet Kongens Punkt, Kongensgade 150.

Hydra (2020)

Kirstine Roepstorffs værk er udover et parkeringshus også Kanalbyens absolut største kunstværk, ikke mindst kendetegnet ved et gigantisk mosaikøje i forskelligfarvet glas. Værket har fået navnet Hydra, et navn, der er inspireret af både vandet i Kanalbyen og modet til at drømme. Værket findes Sønder Voldgade 7-9.

Flora Danica Aquatica (2019)

Peter Holst Henckels værk Flora Danica Aquatica giver identitet og æstetisk kvalitet til opgange i Langebro-punkthusene. Værket kan desværre ikke ses udefra, da det befinder sig inden døre i boligbyggeriet Langebro.

På Bedding (2017)

Gunhild Aabergs værk På Bedding er inspireret af området og bådene på havnen, som hun plejede at sidde på som barn. Dengang var havnen et travlt industriområde med rygende skorstene, togstation og den helt særlige lugt af tjære og mønje. Værket har en dobbeltrolle som både værk og byrumsinventar. Værket findes på Langebro Pier.